Luisterlezingen

De KlankZaak geeft zowel op eigen initiatief als op aanvraag 'luisterlezingen'. Dat kunnen thematische lezingen zijn, bijvoorbeeld over ‘kerstmuziek door de eeuwen heen’, of over de favoriete muziek van een jubilaris.

 

Daarnaast is er iedere 3de dinsdag van de maand een luisterlezing in de serie ‘Muziek per stuk‘, waarbij er steeds één bekende of minder bekende compositie centraal staat en uitgediept wordt. Voor deze lezingen kan ik gebruik maken van de sfeervolle serre in de monumentale stadsvilla ‘Saxon Holme’, voorzien van notenhouten vleugel.

Lees hier alle nieuwsberichten over de luisterlezingen.

Geïnteresseerd in een lezing van de KlankZaak? U kunt kiezen uit één van de bestaande lezingen, of er een helemaal op maat te laten voorbereiden, bijvoorbeeld rond een bepaald thema. Neem contact op voor de mogelijkheden en de kosten.

Alle luisterlezingen op een rij
  • Alle luisterlezingen duren 2 uur, inclusief korte pauze

  • Toegang kost €10,- tenzij anders is afgesproken

  • Betaling contant bij binnenkomst

  • Aanmelden is niet nodig

  • Consumpties zijn soms inbegrepen, afhankelijk van de locatie

  • De lezingen zijn op diverse locaties te volgen.
    Klik hier voor een overzicht van de locaties.

Bovenstaande geldt voor de lezingen die de KlankZaak zelf, of in samenwerking met een lokatie organiseert. Voor ingekochte lezingen kunnen andere voorwaarden en prijzen gehanteerd worden.

Bachs Goldbergvariaties

“Alles begint bij Bach”, dus ook deze lezingenserie. “De Goldbergs” zijn een rijke verzameling variaties op een schijnbaar simpel, maar wonderschoon thema. Onder de oppervlakte blijkt het bovendien een ingenieus geconstrueerd meesterwerk voor klavecimbel of -tegenwoordig- piano, waarvan de betekenis voor Bach zelfs kosmische dimensies had. 

Beethovens 'Eroica'

Een fantastisch werk deze derde symfonie, met enorme betekenis; in de eerste plaats voor Beethoven zelf, maar ook voor de muziekgeschiedenis, en voor ons als zoveelste generatie luisteraars. Maar.... wat had het met Beethovens toenemende doofheid te maken? En wat deed Napoleon ook al weer in dat verhaal?

Schuberts 'Dood en het meisje'

Twee van zijn composities die -verbonden door één thema- twee belangrijke oeuvre-onderdelen beslaan: het lied, en het strijkkwartet. Schubert schreef het lied toen hij 20 was, en tien jaar later het gelijknamige strijkkwartet. Wat hebben deze twee composities wel en niet met elkaar te maken? Met live uitvoering van de sopraan Catharina Jansen.

'Missa Pange Lingua' van Josquin Desprez

Prachtige muziek die als een weldaad aan je voorbij trekt. Waar haalde Josquin zijn voorbeelden en inspiratie vandaan? Wat ís een gecomponeerde mis eigenlijk? Vond het Vaticaan alles mooi wat deze componisten schreven? En wie was deze Josquin des Prez? Hoe zag zijn leven er uit? Het komt allemaal aan bod aan de hand van één van zijn prachtige missen, gebaseerd op gregoriaanse muziek: Missa Pange Lingua.

De derde van Mahler

Ook wel de ‘natuursymfonie’ genoemd, omdat Mahler inspiratie putte uit het bergachtige landschap waarin zijn ‘componeerhuisje’ stond, en in dit werk op de natuur en de mens reflecteert. Weinig componisten weten zich met zo’n omvangrijke bezetting toch zo ultiem persoonlijk uit te drukken. De symfonie-delen gunnen ons een blik in Mahlers woelige binnenwereld.

“Prélude à l’après-midi d’un faune” van Debussy

De nieuwe wegen die Debussy insloeg op het gebied, van klank en ritme hebben de muziek van de 20ste eeuw diepgaand beïnvloed. Meer dan genoeg reden om één van zijn baanbrekende composities nader te bekijken: 'L'après midi d'un faune', een orkestwerk gebaseerd op een gedicht, en waarvan componist Boulez beweerde dat daarmee de moderne muziek is begonnen.

 

Mozarts Requiem

Er zijn maar weinig composities met zo veel mysterie omgeven als het Requiem van Mozart. Op zijn voortijdig sterfbed dicteerde hij het, en de opdracht zou door een geheimzinnige figuur gegeven zijn, om het uiteindelijk op zijn eigen begrafenis te laten klinken... Hoe spannend ook, over dit indrukwekkende maar onvoltooide werk valt gelukkig nog veel meer te vertellen. 

Eerstvolgende keer:
6 juni 2019 in boekhandel Het Colofon in Arnhem

Stravinsky's Sacre du printemps

De Sacre du Printemps heeft een belangrijke plaats in het rijtje ‘revolutionaire composities’. Meteen al bij de premiere in 1913 gingen voor- en tegenstanders met elkaar op de vuist. Wat had de toen nog onbekende Stravinsky gecomponeerd, dat daar zo’n ophef over ontstond? Welk verhaal vertelt de Sacre, en hoe doet Stravinsky dat? Kortom: de verhalen, de muziek…. het komt allemaal aan bod. 

Berlioz' Symphonie Fantastique

Om de liefde van zijn leven voor zich te winnen, componeerde Berlioz deze fantastische symfonie, gesubtiteld: ’Episodes uit het leven van een artiest’. Niet alleen werd het een wervelend horror-verhaal voor een gigantisch orkest, maar hij paste ook tal van vernieuwingen toe die van grote betekenis waren voor generaties romantische componisten. 

 

Eerstvolgende keer:
4 juli 2019 in boekhandel Het Colofon in Arnhem

Bachs Matthäus-Passion

De muziek van de Matthäuspassie zelf is al prachtig en aangrijpend, maar Bach wist daar als geen ander diepere betekenissen in te vlechten die op het eerste gehoor verborgen blijven. Jeroen Swarte leidt deze expeditie naar het lijdensverhaal in de muziek, de symboliek, de architectuur, het geloof en de uitvoeringskunst. Dit monumentale werk zal nooit meer hetzelfde klinken! 

Eerstvolgende keer:

8 april 2020 in Bibliotheek 'De Muntweg' in Nijmegen

Schönbergs 'Pierrot Lunaire'

Arnold Schönberg ontketende de atonale revolutie met zijn nieuwe twaalftoonsmuziek. Maar eigenlijk was het een evolutie die zich stapsgewijs voltrok, en waarin Schönbergs werken de ontwikkelingen markeren.
Maar ondanks de nieuwe vrijheid van de atonaliteit gebruikt Schönberg in poëtische liederencyclus tal van klassieke vormen die, in combinatie met de gedichten van Giraud, het geheel tot een intrigerende caleidoscopische lofzang op de maan smeden. 

Liszts magistrale pianosonate

Wie deze half uur durende compositie leert kennen leert de piano kennen. Liszt weet alle mogelijke klanken aan het instrument te ontlokken: van grommende bassen die stormachtig uitbarsten, tot de lieflijkste passages die als een briesje dat ongrijpbaar aan je voorbijtrekken.

De ‘sonate in B mineur’ is een voortdurende transformatie van ideeën en thema’s, die steeds weer nieuw licht blijven werpen op alles wat je tot nu toe beluisterde. De componist en legendarische pianoleeuw Franz Liszt op zijn best!

idee:

Neem eens iemand mee naar zo'n luisterlezing!

Haydns Schepping

In een snel veranderende tijd was Haydn een van de laatste grote classicisten: een man die God en de universele waarheid als het fundament van zijn universum zag. ‘Die Schöpfung’ componeerde hij in een tijd waarin de gevoels-geörienteerde Romantiek in aantocht was, die wel heel ver afstond van het wereldbeeld van Haydn. Toch heeft hij met deze schepping rond 1800 nog een laatste groot meesterwerk weten te creëren. 

Handels 'Messiah'

We horen ‘De Messiah’ van Handel meestal in de Kersttijd, maar eigenlijk is het een oratorium dat het hele leven van Jezus bestrijkt. Het uitbundige ‘Halleluja’ kennen we allemaal, maar er is heel veel meer te verkennen in dit grootse werk dat twee en een half uur duurt. Laat je meenemen in de geschiedenis, de verhalen, de uitvoeringen en natuurlijk de muziek. 

Bachs Johannes

Bij de mateloze populariteit van de ‘Matthäus’ stond de Johannes-Passion altijd wat in de schaduw. Heel terecht komt daar de laatste jaren verandering in, en krijgt ook dit meesterwerk van Bach de aandacht die het verdient. De ‘Johannes’ is anders: feller, gedurfder en met enorme emotionele contrasten. Reden genoeg om ook deze compositie eens uitgebreid te ontrafelen: de geschiedenis, de symboliek en de structuur. 

De Vierde van Brahms

Brahms componeerde vier symfonieën, waarvan dit de laatste is. Hij componeerde zorgvuldig, ingenieus, dat laat hij in deze symfonie duidelijk zien, onder andere door zijn inspiratiebron Bach een voorname plek te geven in deze compositie. Maar het is ook een romantisch werk, waarin hij zijn gevoel laat spreken, waardoor het een enorme diepte krijgt.

Eerstvolgende keer:

Dinsdag 19 maart in Villa Saxon Holme, Nijmegen

De Vijfde van Sjostakovitsj

Als de strijkkwartetten van Sjostakovitsj zijn diepste innerlijk lieten zien, dan waren de symfonieën zijn gezicht naar buiten. Zoals het Sovjet-regime van hem verwachtte: in de plooi, in het gareel, als een gehoorzame kameraad. Maar onder die aangepaste oppervlakte, te diep voor Stalin en zijn censurerende Partijleden, vertelde Sjostakovitsj een ander verhaal. Juist in deze vijfde symfonie uit 1937. Niet het verhaal van de glorie en roem van de machtige Sovjet-republiek, maar van de terreur, de onderdrukking en het lijden. 

De Staat van Andriessen

In de jaren '70 van de vorige eeuw lag het establishment onder vuur, ook het artistieke establishment. Louis Andriessen, Reinbert de Leeuw, Peter Schat, Misha Mengelberg, Willem Breuker... het zijn allemaal klinkende namen van rebellen uit een roerige tijd, waarin ook de maatschappelijke en politieke impact (en verantwoordelijkheid) van muziek en kunst ter discussie gesteld werd. Andriessen baseerde 'De Staat' (1976) op het werk gelijknamige werk van Plato, en tastte met dit werk de verhouding tussen muziek en politiek af.

Gepland: 14 mei, Villa Saxon Holme in Nijmegen

De Zesde van Tsjaikovsky
In de jaren '70 van de vorige eeuw lag het establishment onder vuur, ook het artistieke establishment. Louis Andriessen, Reinbert de Leeuw, Peter Schat, Misha Mengelberg, Willem Breuker... het zijn allemaal klinkende namen van rebellen uit een roerige tijd, waarin ook de maatschappelijke en politieke impact (en verantwoordelijkheid) van muziek en kunst ter discussie gesteld werd. Andriessen baseerde 'De Staat' (1976) op het werk gelijknamige werk van Plato, en tastte met dit werk de verhouding tussen muziek en politiek af.

Gepland: 14 mei, Villa Saxon Holme in Nijmegen

Jeroen Swarte
(06) 54674831
jeroen@klankzaak.nl

Nijmegen

KvK: 67817335
BTW: NL103421634B01
IBAN: NL13 ASNB 0942 8717 

© 2019 | gemaakt door de KlankZaak